Kontakt oss

Cinema 4D i fokus hos SPIR Arkitekter

05. februar 2015

SPIR Arkitekter har de siste årene økt både omsetning og antall ansatte i en imponerende fart og de er nå det største arkitektkontoret i Tønsberg. Med en sterk visjon og full kontroll fra daglig leder Sven Krohn, har de ikke mistet fokus i vekstperioden.

eksteriør kveld u-logo

Strategi
– Vår strategi er at vi ønsker å kunne levere et bredt spekter av tjenester innen arkitektbransjen. Vi tenker hele tiden nytt og følger med på om det er flere tjenester eller ytelser vi kan tilby våre kunder, sier Sven.

I tillegg til å ha valgt ArchiCAD i 2000, gikk de til innkjøp av Cinema 4D i 2008 for å kunne fokusere mer på gode visualiseringer av prosjektene sine. De seneste årene har SPIR erfart at både kunder, politikere og kommunen krever mer i forhold til visualiseringer i alle faser av prosjektet.

– Kundene våre blir mer og mer kresne. De vil gjerne ha profesjonelle renderinger i en tidlig fase av prosjektet. Saksbehandlere i kommunen som jobber med planarbeid o.l. stiller høyere krav til dokumentasjon av det vi ønsker å gjøre med eiendommen. De vil gjerne ha det realistisk fremstilt, legger Sven til.

På bakgrunn av dette valgte SPIR i januar 2013, med kurs fra Graphisoft Norge som startskuddet, å sette ned en visualiseringsgruppe på totalt fire personer. Deres oppgave ble å lage visualiseringer for prosjekter internt i bedriften og utvikle egen kompetanse på feltet for å gjøre bedriften konkurransedyktig mot de beste i visualiseringsbransjen.

– Vi ser på illustrasjonsarbeidet som et produkt som kan gi oss flere ben å stå på innenfor arkitektarbeidet. Samtidig opplever vi at resultat blir bedre når vi gjør det selv, og det er langt mer effektivt. Kostnadsmessig taper vi heller ikke på det, sier Sven.

stue2

Kvalitet med Cinema 4D
Joachim, som er utdannet arkitekt, er en av de fire som sitter i visualiseringsgruppa hos SPIR. Han har jobbet med Cinema 4D siden 2008.

– Cinema 4D og integrasjonen med ArchiCAD gjør at filene blir lettere samtidig som vi sparer tid på eksport fra ArchiCAD til Cinema 4D. Vi bruker Cinema 4D nesten hver dag, og ofte på store komplekse prosjekter, og der er dette viktig for oss. Cinema 4D renderer med kvalitet som kan konkurrere med annen dominerende programvare i bransjen. Det er en kompleks oppgave å lage en god fotorealistisk fremstilling av miljøer som ennå ikke finnes, og det har tatt tid å komme opp på dette nivået. Det kan ikke forventes at Cinema 4D skal gjøre hele jobben for deg. Det er viktig å kunne tenke som en 3D-artist, formgiver og fotograf samtidig. I tillegg er tilstrekkelig kunnskap til å jobbe uanstrengt med verktøyene man bruker en fordel i den kreative prosessen, sier Joachim.

Mange sene kvelder og et dypt ønske om å bli bedre i Cinema 4D har vært nøkkelen til at Joachim og resten av gruppe har blitt så gode som de er nå. Samtidig har de fått mer frie tøyler på jobb til å arbeide med visualiseringer. Dette har gitt resultater som SPIR er stolte av. Cinema 4D blir ikke bare brukt for visualiseringer til kunden, men også internt i bedriften og sammen med oppdragsgiver.

– Vi bruker ofte Cinema 4D til å teste vår egen design og visjon med hensyn til farger og materialbruk. En visualisering midt i prosessen gir en god statusoversikt og ofte kommer det frem ny informasjon som endrer retningen av farger og materialbruk. Visjonen er en løpende prosess under hele prosjektet, derfor er det viktig å teste den ut underveis, sier Joachim.

stue1-rekkverk

SPIR om Cinema 4D
– Cinema 4D er et veldig tilgjengelig og forenklet program i forhold til konkurrerende programvare vi har erfaringer med. Hjelpemenyen er viktig og meget god og du har flere forhåndsinnstillinger til rendering og lys som kan bli tatt raskt i bruk for å lage illustrasjoner med det uttrykket du ønsker. Ved f.eks. mulighetsstudier på reguleringsnivå bruker vi presise digitale kart (SOSI-format) til å lage raske skisser i ArchiCAD. Deretter kan vi eksportere dette ut til Cinema 4D hvor vi lager fotomontasjer raskt, presist og enkelt. På en annen side kan Cinema 4D også være et fullblods og teknisk høyverdig 3D-program med høy grad av realisme ned til de små detaljer. For å oppnå hyperrealistiske renderinger kreves større detaljkunnskap om renderoppsett og lyssetting.

IMG_3748

Fra venstre til høyre: Joachim Meinich Andreassen, Magnus Songe-Møller, Sven Krohn.

 

 

 

 

CINEMA 4D

Copyright © 2017 Graphisoft NO. All rights reserved

Developed by sommersethdesign.no / powered by wordpress.org

MENU